Sunday, August 31, 2008

terkenang........

Tup-tup dah nak puasa..... bermain di benak kepala aku, kemana hilang semangat bebudak sekarang akan semangat nak lawan puasa dan rumah siapa paling cantik bila menjelang hari raya....


Bila pikir dah nak start puasa ni, terkenang zaman bebudak dulu. Memang best giler.. macam x der apa yang nak kita pikir kan? cuma dah beli baju raya ka? mercun dah beli ka? banyak mana? pelita pasang banyak x? pelita botol ker pelita buluh?... Antara benda yang membuat aku ngan kaum-kerabat aku bz wat sementara, meredah sungai sebab nak wat pelita buluh ngan meredah hutan cari bertam sebab nak wat bintang.... Bila tengok bebudak sekarang..........., sedih aku sebab dah xder semangat yang macam aku dan kengkawan (batch bebudak dulu) kat dalam bebudak sekarang. Sume hemtam beli jer, semangat nak raya cuma sekadar "..sebab orang tua suruh..." dan ".. buang masa jer masuk hutan cari buluh wat pelita, kat kedai kan ada jual?.. bintang pun ada...". itulah antara jawapan yang aku yakin kita bley dgr dari mulut mereka. Aku rindukan suasana dulu, suasana kampung yang sepakat bila nak pasang pelita... biar nampak sepanjang jalan dari setiap penghujung, bila nak wat bintang... gotong royong buat yang besar letak kat jalan masuk kampung dan yang mana sempat, buat yang kecik sebab nak letak kat rumah sendiri. Mercun dulu cuma sekadar nak bagi bising agar x sunyi bila bebudak kuar main waktu malam dekat nak raya... X macam sekarang.. Aku hiba bila tengok bebudak sekarang lebih "..besar hati.." nak enjoy daripada nak cari sesuatu yang mungkin boleh jadi cerita dan pengalaman untuk dikongsi dengan anak cucu. Maafkan aku kalau aku pernah terkasar bahasa.... Izinkan aku menjadi antara yang terawal mengucapkan selamat berpuasa dan selamat menyambut hari raya aidilfitri.....
P/s: jujur aku katakan yang aku menangis semasa menaip entry ni sebab teringat zaman aku ngan kengkawan dan ada antaranya yang telah kembali ke rahmatullah pada usia kanak-kanak...

16 comments:

miss zareen said...

al-fatihah....
-- huhuhu saye tak merasa pun masuk hutan cari buluh.. buluh ade jer kat depan umah dulu..

crunchyahcock said...

froggie;
awak tu budak omputeh, mana penah masuk utan pun...

miss zareen said...

saye malayu la.. impian saye... masuk utan... bwek. tak yah ikut

Anonymous said...

ahcock nanges??????
uwaaaaa!!!!!!!

artsoul said...

at last hang buat jgk entry bahasa melayu...hahahahaha

Mak Su said...

usaha sendiri ler lebih meriah... sokong ahcock

PuTeRi CaHaYa said...

ye la ahcock, puteri pun rindu sgt2 zaman kanak2 dulu... terharu sgt2.
kenangan manis..
btul ahcock... bebudak skang dah x mcm dulu.. herm, mmg x der semngat lgsung mcm kita dulu... herm, sedihnyerr...

Puteri pun nak mnta ampun & maaf andai puteri ader mnyakitkan hati korang...

Salam Ramadhan & Syawal yg akn datang..
(",)

tegezoot said...

masa tu??

Kelian, sg. Ee, taman rimba, sg. ndoi,pasiaq pandak, tukun, pantai kerachut, hutan belakang flat ina rock, flat boon siew, rumah nani, sg. rumah wan gendut, sg. kat rumah man sagi, hujung batu, bangsal rawai dan yg paling banyak kat restoran End Of The World tempat aku jaga parking masa dulu2..

Entry ang nih memang nak bagi aku nangis jugak!! pelaq ang! huhu
huhu pelaq huuuuhuuhuhuu aku dah nangis dah nih!!! huhuhuuhhhhhuuuuuuuuuuuuuuuuuuu!!! waaaaaaaaaaaaaaa!!!!!!!!!!!!!!

crunchyahcock said...

Froggie;
saya mintak mahap la sayangku yang lagi buchukkkk dan mashammm.

Rena;
huaawaaaaaaaaa..... bwekk!!!

artsoul:
aku melayu.

mak su;
undilah saya wahai mak su ....

puteri cahaya;
sapa yang akan mengajar bebudak sekarang macamana nak bagi raya jadi best???

tegezoot;
hang memang pelaq!!! aku pun dah nangeh balik dah pulakk!!!!

pjoe said...

Al Fatihah
salam ramadhan dude

Kua menangis bukan sebab tu..
mesti ada sebab lain
itu hanya disguise kan?
:)

byk2 sabar dude

crunchyahcock said...

pjoe;
adakala yg terlihat tu bukan yg tersirat.....kan??

slamat berpuasa & beraya!!!

p/s; kalu brani bagi la kat aku duit raya RM50/=

The Island of NAMOYAKI, said...

Salam,

Salam hormat dan salam ramadhon.

Tumpang lalu, baru nak mula tulis kat Blog. Nak jadi Bloggers Jugakkk.. Buleh noo?

Apa habaq?

ZUL RAHMAN

Pegawai Khalwat said...

jangan salahkan budak-budak la ni.
Masa dah berubah.

kalau masa hang budak-budak dulu, pastinya orang tua/dewasa masa tu ada tanggapan lain terhadap hang.

katanya posa zaman budak-budak depa dulu tak sama macam zaman hang budak-budak.

Aku pasti, lepas ni, budak-budak ni pulak akan kata macam tu pada budak-budak akan datang.

crunchyahcock said...

zul rahman;
welkam, welkam, welkam....
huhuhu

pegawai;
betol, betol, betol!! (mcm ipin ckp)

mamat khalid said...

gambar budak2 tu siapa yg lukis ya?

crunchyahcock said...

gambar yg bukan dilukis tapi cuma ada editing pada latar belakang supaya menampakan suasana kampung jer bang..