Tuesday, December 10, 2019

Lepas rindu..



ekarang genap setahun aku jaoh dari family, bukan sebab kerja obesi atau offshore... tapi ini soal utara selatan. Asalnya planning isteri dapat tukar ke Utara dan aku decide utk venture kerja ke Utara (balik kampung yeayy!!!) tapi lepas few month aku kerja kat Utara, wife plak x lulus penukaran alasan gomen bagi sbb pihak utara ni ntahapehape.



Alkesah nye pakcik terpaksa jaoh dari anak anak (bini xpe, sbb aku sayang anak kuat woo). Setiap kali dapat jumpa anak bini, rasa lega kat hati mmg terkesan, Recently bebaru ni, balik kenuri kazen kat Tepeng and then kitorang decide utk booked hotel kat tempat kerja lama... The Bayview Beach Resort, Penang.
this is literally the view dari bilik kami : Grand Deluxe!! BayView Beach Resort, Penang.!

nak jadikan lebih menarik, aku kerja shift malam so, siang spend time ngn dorg and malam masuk keja.. Yup! kepala ting tong dan x cukup tido jangan cakap la... mmg biol aku dibuatnya. Tapi kepuasan jumpa anak bini.. (esp anak) mmg ALLAH je tahu camna teribat rindu... jenuh gomooi la si kecik tu...

Balik keja, anak dah bangun, trus salin baju and menuju ke laut utk main pasir dan aku kagum bila anak aku converse in english ngan aku. Aku tanya dia:


Me : Talia, why on earth you never talk to mak in english like we are now..

Talia : Xmo la abah, she cannot talk english. i dont understand her english.

Me : (in my mind : seriously? this came out from my daughter?) Actually she can talk if you given her a chance.

Talia : No. (trus tukaq topic related to sea shells..)


Ni bukan aku buat buat skrip ke hapa.. but i'm proud of her.. and yes she's only 5+ y/o. Currently kami hantaq skola cina and tuisyen kat area rumah je.. and dia jenis yang minat belajaq and eager to go to school (x mcm aku masa kecik).












Anyway back to the story bout my time with them.. lepas mandi laut and cari siput, we headed to the pool as my wife turun plak dtg ngn si kecik, our 11month y/o and their happiness was so clear that i actually shed some tears. Yang kecik ni pun punya happi bila aku bagi peluang jalan atas pasir laut sbb nak latih dia berjalan. Masa otw ke Pool, aku bagi peluang si kecik ni jalan atas rumput and she acted like a squirrel punya la hepi... both of them xnak kuar pool sampai biru bibir hhaha.



Here are the picture my 2 anak dara yang amat aku rindu.. haishhh... can't get enough smooching wooo ngn depa ni.. busuk masyiam camna pon  tetap wangi bagi aku haha.




Saturday, October 20, 2018

Antara hati dan perasaan dan air mata

Bulan Oktober ni mmg bulan streesssssssss kot

Tekanan aku dapat mcmnak pecah otak

Aku tahu ramai yg buat kerja outsourcing ni.. dah aku respect korg semua sbb nampak cool..
Mungkin bukan bidang aku atau otak aku ni x mampu nak tampung bebanan kerja camni..

Bayangkan paling minima, sehari 3 lokasi (site) budak yg aku supply x dtg kerja, pastu efek la produktiviti syarikat tu, supervisor call aku tny apa crita, pastu nng manager dia call aku sound nak taw apa cita ngn camna nak buat, pastu operation manager dorg nnt call suh aku hantar org replace dalam stgh jam... mana nak cekau weyh org camtu punya cepat.. lepas tu plak big bos aku plak nanti call torture aku. tu satu tempat.... kalau 3 tempat? kalau 5 tempat? bukan jarang... bole kata setiap hari atau selang sehari budak buat perangai malas.. terus terang cakap..... budak tempatan skrg ni terlalu manja bila masuk bab kerja... kelayakan xde, kebolehan stakat race moto ngn main game.. korang nak demand gaji ngn keje senang.... apa dah jadi dgn budak zaman skrg??

Tu baru bab outsourcing, ok skrg bab tender kontrak project luar plak, repair banggunan, buat landskap, supply barang utk projek tender kerajaan... barang nak cepat quality nak hebat... bayaran cam cilanat... berbulan pn blom nampak satu sen haram... blom masuk bab sub-con tipu quotation... menjawab jugak aku

AKU SORANG NAK HADAP SEMUA NI WEYH.... ada member kerja, mcm xdak ja... mals, keja berkira.. bila bos tanya semua tepis mai kat aku... nsib baik dia dah benti awal bulan... so skrg ni aku la yg hadap semua....

sampai waktu aku taip ni pn aku tgh stress... tapi aku perlukan tempat utk aku luahkan... Blog ni la peneman aku....

YA ALLAH, sampai waktu solat meleleh air mata aku sbb x tahan stress... dugaan yg ALLAH bagi ni mmg kuat... dugaan financial keluarga aku pn x abeh lagi ALLAH bagi... kalau dpt mkn kat mamak tu, meleleh ayaq mata bini ngn anak aku sbb dpt makan sedap.. menangeh hati aku bila tgk camni...

Wednesday, October 10, 2018

Ya ALLAH..!! Tekanan Otak

Haduiiiiii..... keluahan yang mampu aku ucap,
Disusuri sambung dengan kalimah syahadah yang ku panjatkan kepadaNYA

Semenjak dua ni, kepala aku macam nak pecah memikirkan bab kerja.
Kekadang terdetik dihati kecik, berbaloikah dengan apa yang kau dapat?

Yaaa... Otak dah hati sendiri ni kadang bukan baik sangat, hasutan demi hasutan disuap untuk naikkan amarahku.

Aku keluar rumah untuk mencari nafkah rezeki demi sesuap nasi untuk anak isteriku seawal jam5pagi tiap hari.... hanya untuk pulang jam 11malam disambut dengan dengkuran anak dan isteriku.

Aku keluar tika mereka masih lagi lena, aku pulang bilamana mereka sudah jauh dialam mimpi...
Aku sejukkan hati aku dengan berkata, demi keluarga aku berusaha.
Aku dipanaskan hati bila kenangkan jumlah Slip gaji dan diikuti tugas dan tanggungjawab aku ttg kerja... hanya orang yang terdesak seperti aku saja yang faham kenapa aku sanggup bertahan untuk sekupang dua ini.

Ada ungkapan pernah kibaca dan dengar,
"bila gaji kita seratus, kita berkerja ikhlas...
ALLAH tambahkan rezeki kita dari segi kehidupan.
Tapi bila gaji 10ribu tapi tidak kita ikhlas dengan tanggungjawab kita..
ALLAH tambah beban supaya x berkat gaji dia"

Tapi kerap aku tertanya... dimana sahihnya kata-kata itu?

setiap kali solat, aku berdoa... bertanya... sehingga hanya airmata yang selalu mengalir sampai kepala aku pening dan pitam... dimana dan dari segi apakah akan aku rasa akhirnya beban ini..

YA ALLAH!!!!!!

Wednesday, September 26, 2018

Panas..!!

PANASSSSSSSSSSS.......!!!!!!

Cuaca sekarang ni mmg panas... Tapi panas lagi siksa nuraka! hahahahahha demmm



Ok.. Cuma nak bgtaw tu ja... La ni mmg hangat.. berpeluh juboq

Monday, September 24, 2018

Kerinduan mencoret

Assalamualaikum,

Sekian lama aku x menulis...
Bukan kerana hilang minat.. tapi atas sebab peribadi yang membuat aku jarang dialam maya.
Terasa rindu akan alam maya yang kadang kala lebih indah dari alam nyata.

Ya.. memang alam nyata yang patut kita utama kan.
Tapi alam maya kadang lebih senang membuat kita tenang..
Apa lagi kalau alam maya buatan sendiri

Patutlah bila kita tonton filem barat, mereka lebih byk tonjolkan teknologi alam maya buatan sendiri
Alam maya buatan pengguna itu sendiri
Alam maya yang tenang dan tiada konflik

Aku rindu utk mencoret buah fikiran
Aku rindu utk meluah perasaan aku disini
Aku rindu akan jeritan diam aku disini..

Jeritan aku yang hanya aku mendengar
Jeritan aku yang hanya aku  mengerti
Jeritan aku yang hanya untk diri aku!!

Disini, aku rasakan akan perubahan
Disini, aku rasakan ramai sahabat aku yang kian pudar
Disini, aku rasakan..... sunyi

Tidak riuh seperti dahulu
Tidak rancak seperti yang lalu
Tidak penuh dengan kometar sahabat bloggers aku..

Kemana semua pergi
Kemana semua membawa diri
Kemana semua berhijrah pergi....

Sahabat, masih adakah kamu disini
Sahabat, masih ligatkah jari menari
Sahabat, adakah aku yang sendiri...

Sunday, January 1, 2017

Hai Kawan kawan

Dah lama rasanya Aku x menulis kat sini..

Bukan xnak.. Tp x berkesempatan.. Ramai Kawan bloggers Aku yg Dah slow down...

In sya Allah Aku akan kembali menulis..

Cer BG response sket sapa yg masih aktif.. Nak juga taw

Wednesday, October 28, 2015

Bersawang...

Assalamualaikum,

Lama jugak aku biarkan blog aku bersawang. bukan xde benda nak taip, tapi antara faktor masa dan juga acc aku dah beberapa kali kene hack ngn cilanat mana ntah.

kekadang tu aku terfikir.. kemana habis semua kenalan blog aku.. diam dan sunyi.

kekadang tu ade gak terfikir nak lepas geram kat sini, tapi kalau dah nak bukak blog pn x sempat.. apa lagi untuk aku menaip benda merapu yang mcm slalu aku buat.. tapi xpe, in sya allah bila ada kesempatan, akan aku usahakan jugak untuk hidupkan kembali blog aku.. In Sya Allah.

Buat teman blog aku yang lain dan yang masih aktif... jom la kita berjemaah cuci blog memasing yang dah bersawang. Eratkan balik hubungan kita... rakan kenalan blog.