Wednesday, October 10, 2018

Ya ALLAH..!! Tekanan Otak

Haduiiiiii..... keluahan yang mampu aku ucap,
Disusuri sambung dengan kalimah syahadah yang ku panjatkan kepadaNYA

Semenjak dua ni, kepala aku macam nak pecah memikirkan bab kerja.
Kekadang terdetik dihati kecik, berbaloikah dengan apa yang kau dapat?

Yaaa... Otak dah hati sendiri ni kadang bukan baik sangat, hasutan demi hasutan disuap untuk naikkan amarahku.

Aku keluar rumah untuk mencari nafkah rezeki demi sesuap nasi untuk anak isteriku seawal jam5pagi tiap hari.... hanya untuk pulang jam 11malam disambut dengan dengkuran anak dan isteriku.

Aku keluar tika mereka masih lagi lena, aku pulang bilamana mereka sudah jauh dialam mimpi...
Aku sejukkan hati aku dengan berkata, demi keluarga aku berusaha.
Aku dipanaskan hati bila kenangkan jumlah Slip gaji dan diikuti tugas dan tanggungjawab aku ttg kerja... hanya orang yang terdesak seperti aku saja yang faham kenapa aku sanggup bertahan untuk sekupang dua ini.

Ada ungkapan pernah kibaca dan dengar,
"bila gaji kita seratus, kita berkerja ikhlas...
ALLAH tambahkan rezeki kita dari segi kehidupan.
Tapi bila gaji 10ribu tapi tidak kita ikhlas dengan tanggungjawab kita..
ALLAH tambah beban supaya x berkat gaji dia"

Tapi kerap aku tertanya... dimana sahihnya kata-kata itu?

setiap kali solat, aku berdoa... bertanya... sehingga hanya airmata yang selalu mengalir sampai kepala aku pening dan pitam... dimana dan dari segi apakah akan aku rasa akhirnya beban ini..

YA ALLAH!!!!!!

No comments: