Monday, July 30, 2012

Kenangan

Berada di bulan puasa, teringat aku pada kenangan zaman kanak-kanak..
Zaman ketika aku masih mentah..
Tak perlu untuk aku pening gaji hujung bulan
Tak perlu aku pikir untuk bayar sewa umah
Tak perlu untuk aku fikir duit belanja, duit tol, duit minyak kete

Tak perlu aku risau akan ngan sape yg akan aku kawen
Dengan siapa aku nanti bercinta dan bagaimana hubungan aku akan lalui

Terkhayal aku seketika akan indah dan seronoknya zaman kanak-kanak aku
Jujur aku katakan,
Kanak-Kanak sekarang..
Rugi serta bodoh untuk tidak belajar permainan dan cara hidup kanak-kanak dahulu

Aku rindukan miang buluh,
Yup! miang buluh untuk dibuat pelita, dibuat bintang yang seakan-akan tanglung
Aku rindukan buat gunung berapi menggunakan bunga api..
Ya! Bunga api... bukan mercun yang mencederakan itu.
Aku rindukan bunyi permainan yg kami buat dari buluh.. namanya dulu "pedepom"
hahahaha klaka kan namanya?

Aku rindu mandi sungai, bukan mandi sungai yg macam korang tgk kat tv tu
Tapi mandi sungai yang airnya jernih, kami tangkap ikan pakai tangan dan kain sarung..
Lawan main perang selut putih.. hahaha seronok aku masa tu
berkubang camne pun.. air masih jernih.. kecuali kalau musim hujan,, air jadi macam teh tarik

aku rindu kuar malam dbulan puasa lepas isyak.. hahaha merayap segala pelusuk yang selama ini x berani sebab org tua cakap tempat tu berhantu

Tapi sebab bulan puasa semua hantu kene ikat, so kami berani la hahaha. Aku juga rindu lepak bawah pokok waktu malam sambil mak buat air dan jamu kami dengan kuih raya yg tak jadi ptg tadi
hahahaha

Aku ingin rasa kembali ke zaman itu, zaman yang hanya perlu fikir seronok
Sewa, hutang, kerja, mengangur, duit... langsung tak beri apa-apa makna.. cuma risau kalau kerja skola yg x siap jer.

aku rindu kawan-kawan aku yang dulu.. yang mana tak semua masih hidup..
Tak!! aku bukan tua, tapi nyawa kawan-kawan aku lebih singkat berbanding aku
Sumua itu terima kasih aku ucap pada dadah, pada lumba haram, dan pada arak serta pompuan..
Bila umur baru mencecah 20an.. dan dah kenal benda tu semua.. mulalah memasing kenal gaduh, kenal erti lawan.. dendam.. bunuh.
Ya! ada kawan aku terbunuh dalam pergaduhan.. hampir setiap bulan ada saja yg terkorban, semua ataas sebab bodoh!!!! Mabuk dan berebut perempuan, serta tipu jualan dadah.

Macam cerita kat panggung kan? Kalu korang boleh melihat dari mata aku, serta dapat lalui jalan hidup aku
Jujur aku kata, pengalaman serta jalan cerita aku.. amat menarik bagi yang tahu menilai..

Tapi tak mengapa.. akan aku ceritakan itu di lain kali..

Apa yang aku cuba luahkan disini.. aku rindu zaman kanak-kanak aku.. yang mana kanak-kanak sekarang xkan dapat rasa sebab terlalu berlumba nk jadi orang lain dan bangsa lain..

Rigu besar korang wahai kanak-kanak zaman sekarang

Friday, July 27, 2012

betol ke? sokong ke?

Human Brain Analysis - Man vs. Woman......A MUST READ! MUST SHARE


1. MULTI-TASKING
Women - Multiple process
Womens brains designed to concentrate multiple task at a time.
Women can Watch a TV and Talk over phone and cook.
Men - Single Process
Mens brains designed to concentrate only one work at a time. Men can not watch TV and talk over the phone at the same time. they stop the TV while Talking. They can either watch TV or talk over the phone or cook.

2. LANGUAGE
Women can easily learn many languages. But can not find solutions to problems. Men can not easily learn languages, they can easily solve problems. That's why in average a 3 years old girl has three times higher vocabulary than a 3 yeard old boy.

3. ANALYTICAL SKILLS
Mens brains has a lot of space for handling the analytical process. They can analyze and find the solution for a process and design a map of a building easily. But If a complex map is viewed by women, they can not understand it. Women can not understand the details of a map easily, For them it is just a dump of lines on a paper.

4. CAR DRIVING.
While driving a car, mans analytical spaces are used in his brain. He can drive a car fastly. If he sees an object at long distance, immediately his brain classifies the object (bus or van or car) direction and speed of the object and he drives accordingly. Where woman take a long time to recognize the object direction/ speed. Mans single process mind stops the audio in the car (if any), then concentrates only on driving.

5. LYING
When men lie to women face to face, they get caught easily. Womans super natural brain observes facial expression 70%, body language 20% and words coming from the mouth 10%. Mens brain does not have this. Women easily lie to men face to face.
So guys, do not lie face to face.

6. PROBLEMS SOLVING
If a man have a lot of problems, his brain clearly classifies the problems and puts them in individual rooms in the brain and then finds the solution one by one. You can see many guys looking at the sky for a long time. If a woman has a lot of problems, her brain can not classify the problems. she wants some one to hear that. After telling everything to a person she goes happily to bed. She does not worry about the problems being solved or not.

7. WHAT THEY WANT
Men want status, success, solutions, big process, etc... But Women want relationship, friends, family, etc...

8. UNHAPPINESS
If women are unhappy with their relations, they can not concentrate on their work. If men are unhappy with their work, they can not concentrate on the relations.

9. SPEECH
Women use indirect language in speech. But Men use direct language.


10. HANDLING EMOTION
Women talk a lot without thinking. Men act a lot without thinking

Thursday, July 26, 2012

bila wat x taw


Entah siapa yang pun kerja....samaada bangsa kita sendiri atau bangsa asing.....tapi yang cacatnya adalah bahasa malaysia kita....Nampak macam biasa sahaja dan remeh....tapi implikasi tetap ada kepada bangsa kita dan bahasa kita.....





Tuesday, July 24, 2012

kala sunyi

Suatu masa dulu
Blog aku 
Ramai yang membaca
Ramai yg ber komen
Ramai yg berkongsi pendapat
Ramai yg x putus bersembang
Ramai yg kenal kawan baru
Ramai yg aku rasa peneman hidup aku dalam alam maya

Suatu masa dulu
Blog aku
Tempat aku berkarya
Tempat aku membaca komen
Tempat aku berkongsi komen
Tempat aku x putus sembang
Tempat aku kenal rakan baru
Tempat aku luahkan segala apa yang aku rasa tanpa pedulikan apa orang nak fikir
Tempat aku ceritakan pahit manis kehidupan aku

Suatu masa dulu
Blog aku
Sentiasa ada yg melawat
Sentiasa ada yg menjenguk walau x tingggal jejak
Sentiasa ada yg membaca
Sentiasa ada yg mencari rakan atau bahan untuk dibuat cerita
Sentiasa ada ruang untuk aku berkarya
Sentiasa beri aku peluang untuk aku menangis dan tertawa
walau sendiri

Tapi itu Suatu masa dulu
Blog aku yang dulu
Dulu.... bukan sekarang.

Tapi Sekarang
Blog yg mana x macam blog aku yang dulu
Tak ramai yang membaca
Tak ramai yang berkomen
Tak ramai yang memberi pendapat
Tak ramai kawan baru 
Tak banyak yang boleh aku luahkan
Tak lagi menemani aku
Tak lagi memberi aku ruang untuk berkarya
Tak lagi memberi peluang aku untuk menangis dan tertawa sendirian..


Telah hilang seri akan ruang yang suatu ketika dahulu.. gah bagi aku. Telah hilang hilai tawa dan seloka serta gurau kasar kawan-kawan... kemana hilang. Dimana sembunyinya dan pergi semua itu.

Monday, July 2, 2012


How To Build Lean Muscle

If you’ve been in and out of the gym over the past few months and just not had the drive to take it to the next level it’s time to shake it off and get ready to change things up.
This advanced workout is designed specifically for lean muscle gain in the shortest amount of time possible, so it’s going to kick your butt, there is a but though!
If you feel like you’re not quite at the advanced level then that’s ok too, just start out a little lighter and work up over a few weeks to get to this little by adding more and more of what is included below.
Let’s get right to it…
 Build Lean Muscle
This advanced workout is a split workout program. This means that you won’t be working out your whole body in the same day. Instead, you’ll split up your workouts by muscle group. This particular workout splits things up in a way that should add a lot of variety to your routine.
The workout is a 4-day split, meaning you’ll work out a different group of muscles each day. The goal should be to do each workout once per week on different days. You don’t have to take a day’s rest between workouts since you won’t be focusing on the same muscles back-to-back.
 For all exercises, aim for 3 sets of 8-12 reps. The slightly higher number of reps will ensure a leaner look, but drop down to 6-8 if you’re looking to do a little more bulking up. Rest for about 30-60 seconds between sets, and don’t forget to warm up before workouts and stretch after!
Day 1 – Chest & Calves
Day 2 – Legs & Core
Day 3 – Back & Biceps
Day 4 – Shoulders & Triceps

Tuesday, May 29, 2012

KELUHAN YG X PATUT ADA DR SORANG WANITA


Kaum feminin cakap “susah jadi wanita”, mereka telah digoda dan diperdaya oleh syaitan dan hawa nafsunya sendiri, seperti yang kita lihat dialog dibawah, bagaikan mempersoalkan ketentuan Allah terhadap mereka. Dengan kata lain yang agak kasar, Allah berat sebelah pada kaum wanita.

Keluhan remaja perempuan A:
“Aduh, situ tutup, sini tutup. Susah la gini. Apasal laki-laki mudah saja. Tak pakai baju pun takpe. Perempuan auratnya lagi banyak.”

Keluhan isteri A:
“Kenapa la kita para isteri ni nak keluar kena minta izin dari suami kita, padahal suami kita nak keluar kemana-mana pun tak bagitau kita takpe pulak.”

Keluhan remaja perempuan B:
“Jika kita ikut faraid dalam hal pusaka, rugilah kita. Sebab bahagian harta pusaka perempuan lagi sedikit berbanding harta yang anak lelaki dapat. Kami mahu keadilan!”

Keluhan isteri B:
“Kenapa Allah jadikan wanita mengandung dan rasa sakitnya nak melahirkan anak. Suami kita rileks saja? Masa buat anak carilah kita, masa nak beranak kita tanggung sendiri!”

Keluhan isteri C:
“Islam kata kita perempuan wajib taat pada suami, tapi ada Islam cakap suami perlu taat pada isterinya? Mana keadilan pada kaum hawa?”

Keluhan isteri D:
“Bila nak cerai je, suami yang boleh jatuhkan talak. Kenapa isteri tak bolek ceraikan suaminya? Kenapa?”

Keluhan remaja perempuan C:
“Wanita takleh nak beribadat macam lelaki, sebab bila kita ada haid dan nifas, takleh nak solat dan puasa. Ingat perempuan ni suka ke tak solat dan puasa?”.

Dan kemudian datanglah pertubuhan dan organisasi yang membela kaum wanita, dan menuntut hak samarata antara gender, mengekploitasi fahaman wanita yang terjejas akidahnya dek kerana disogok pertanyaan. Kaum lelaki pula cakap, “Ah, mujur aku ni lelaki!”

Tunggu..! Istigfarlah pada wanita yang ada perasaan seperti di atas. Mujur ada seorang lelaki yang bukanlah seorang ustaz namun amat yakin bahawa Allah itu Maha Adil. Dia tidak mampu menuturkan sabda Rasulullah s.a.w dan petikan dari ayat Al-Quran, namun dengan keimanan dan ilmu sedikit yang dia ada ,diolah sebaiknya untuk menjawab soalan-soalan melampau itu.

Lelaki beriman menjawab keluhan remaja perempuan A:
“Cik adik, Islam lah yang mengangkat aurat wanita. Benda yang mahal harganya akan dijaga dan dibelai serta disimpan ditempat yang teraman dan terbaik. Awak ada emas dan permata, adakah awak nak letak terdedah ditepi laluan lalu lalang atau disimpan dirumah agar tiada siapa melihat perhiasan itu? Ok, jika awak letakkan perhiasan tadi dikalangan orang, agaknya apa akan jadi dengan barang perhiasan tadi? Lelaki, yang utama hanyalah bawah pusat ke lutut tapi awak? Saya tidak dapat melihat kulit anda pun kecuali muka dan tangan! Awak tak mungkin akan terangsang nafsu tengok saya hanya berseluar pendek ke lutut kan? Tapi kalau sebaliknya, jangankan saya, tapi tok imam pun akan tercabut serbannya jika tengok awak pakai hanya seluar pendek!”

Lelaki beriman menjawab keluhan isteri A:
“Ok, isteri perlu taat pada suami. Jadi, lelaki apa? Suami perlu wajib taat juga kepada ibunya tiga kali lebih utama dari ayahnya, walaupun dia sudah berkeluarga. Isteri tidak perlu lagi, taatnya hanya pada suami. Kenapa awak perlu taat pada suami? Kerana suami kalian lah yang menanggung dosa yang kalian lakukan!”

Lelaki beriman menjawab keluhan remaja perempuan B: “Betul ke wanita menerima warisan pusaka lagi sedikit daripada lelaki? Tapi kan, harta itu memang hak untuk wanita itu dan dia berhak lakukan apa saja yang dia mahu. Shh.. jangan kongsi dengan sape-sape walaupun suami. Tak kesian pada lelaki ke, dia perlu membahagikan harta pusaka itu kepada isteri dan anak-anaknya. Kalau isteri dia ramai, anak dia ramai, harta pulak secebis, tak merasa lah jawabnya!”

Lelaki beriman menjawab Keluhan isteri B:
“Tahniah la sebab awak dapat mengandung dan melahirkan. Setiap kali awak begitu, wanita itu didoakan oleh sekalian makhluk dan malaikat! Beruntungnya awak! Andaikan awak meninggal pula masa beranak tu, percayalah… itu mati syahid dan ganjarannya syurga. Ya, syurga menanti awak malah beranak 15 kali pun sihat sampai ke tua! Sebab tu tak ramai orang wanita meninggal masa melahirkan !”

Lelaki beriman menjawab Keluhan isteri C:
“Akhirat nanti, saya dan lelaki lain didunia ini akan diminta bertanggungjawab keatas empat jenis wanita. Siapa? Mereka ialah isteri saya, ibu saya, anak perempuan saya dan adik perempuan saya. Tahu maksudnya? Awak nanti di akhirat, awak akan dibantu oleh empat lelaki! Siapa mereka? Mereka ialah suami, ayah, adik atau abang malah anak lelaki awak!”

Lelaki beriman menjawab Keluhan remaja perempuan C: “Nak beribadat macam lelaki? Ingat mudah ke nak dapat syurga? Sedarlah, awak sebagai wanita boleh masuk sebarang pintu syurga yang awak sukai. Ya, dah la syurga, ada pilihan pula hanya dengan empat cara. Apa itu? Solat lima waktu, berpuasa bulan Ramadhan, menjaga kehormatan dan tahu apa satu lagi? Taat pada suami awak. Itu saja asasnya!”

Lelaki beriman menjawab Keluhan isteri D:
“Saya, seorang lelaki wajib berjihad fisabilillah. Awak, seorang wanita jika taat akan suaminya,dan menunaikan tanggungjawabnya kepada Allah, maka awak akan turut menerima pahala setara seperti pahala orang pergi berjihad fisabilillah tanpa perlu mengangkat senjata!”

Lelaki beriman bertanya:
“Sebenarnya, apa lagi yang awak mahu, wahai kaum hawa?”

Namun, wanita-wanita tadi menangis dan salah seorangnya berkata;
“MasyaAllah, sayangnya Allah pada wanita, namun kami sendiri yang mengheret diri ke neraka yang mana ramainya kaum kami berbanding kaum lelaki!”

Demikianlah dialog wanita-wanita yang curiga itu dengan seorang lelaki biasa namun beriman.

Musuh Islam tidak akan berhenti melakukan segala upaya, sampai kita ikut dan tunduk kepada cara-cara dan peraturan yang dipromosikan dan diperjuangkan mereka.

Allah, yang menciptakan kita, maka sudah pasti Dia yang Maha Tahu pada manusia, sehingga segala hukumNya malah peraturanNya, tentulah yang terbaik bagi manusia dibandingkan dengan segala peraturan yang dicipta manusia.

Wahai lelaki, jagalah isterimu kerana dia perhiasan, pakaian dan ladangmu, sebagaimana Rasulullah s.a.w pernah mengajarkan agar kaum lelaki berbuat baik selalu (lembut) terhadap isteri anda sekalian.

Berbahagialah wahai para muslimah. Tunaikan dan menegakkan agamamu, nescaya syurga menanti...

info: oral seks


Pertama : Harus, sebab ulasan yang diberikan ialah ia merapatkan lagi hubungan suami isteri.

Kedua : Haram, sekiranya pancutan air mani suami ditelan oleh isteri.

Teknik suami menjilat kemaluan isteri dan isteri mengulum/menghisap kemaluan lelaki dikenali sebagai oral seks. Sekiranya anda tidak pernah mengetahui teknik ini, anda mungkin akan menganggapnya sebagai jijik. Anda merasa jijik kerana merasakan kemaluan pasangan anda tidak bersih. Tetapi sebenarnya, perkara jijik tidak timbul sekiranya pasangan tahu mengamalkan kebersihan kemaluan masing-masing.

Perkara paling utama dalam oral seks, ialah kebersihan dan kepercayaan suami isteri. Janganlah sesekali menganggap kemaluan diri atau pasangan anda adalah satu objek yang jijik. Kemaluan anda dan pasangan adalah bersifat suci, bersih, indah dan membawa kenikmatan sebagaimana bahagian tubuh luaran anda yang lain. Sekiranya anda meyakini kemaluan pasangan anda bersih, maka pasti anda akan seronok melakukannya bersama-sama.

LANGKAH-LANGKAH MEMBIASAKAN DIRI MENGULUM ZAKAR SUAMI

1. Lakukannya demi kepuasan suami anda dengan harapan bahawa suami anda akan lebih menyayangi dan mencintai diri anda.

2. Sekiranya suami anda sanggup mencium dan menjilat kemaluan anda sebagai tanda kasih sayangnya yang tidak terbatas, mengapa tidak anda melakukannya pada suami? Anda dapat membalas kasih sayangnya dengan melakukan rangsangan mulut terhadap kemaluannya.

3. Yakinlah bahawa zakar suami anda sentiasa suci & bersih. Eloklah sekiranya anda berdua sentiasa mandi bersama. Ketika mandi,cucilah zakar suami dengan menggunakan sabun dan pembasmi kuman. Pujuklah suami supaya mengamalkan pembersihan zakarnya pada setiap hari. Anda juga perlu lakukan perkara yang sama untuk menjaga kebersihan dan kecantikan faraj anda.

4. Sapukanlah makanan yang manis seperti madu, aiskrim atau susu pekat/krimer pada sekeliling zakarnya supaya anda merasa lebih senang mengulumnya. Ia dapat menyeronokkan suasana perhubungan.

5. Biasakanlah memegang dan membelai zakar suami ketika anda berdua menonton TV atau meluangkan masa lapang bersama dan tanpa dilihat oleh orang lain.